بره موم چیست


بره موم یا همان چسب زنبور، ماده رزینی چسبناک، شبیه موم، خمیری شکل با بوی نسبتاً مطبوع که رنگ آن از زرد‌، سبز و قرمز تا قهوه‌ای تیره متغییر می‌باشد.
معنای بره موم در فارسی نام دهی است که جزء بخش خرقان شهرستان ساوه می‌باشد و تعریف کاربردی دیگر بره موم در منابع داخلی مشاهده نمی‌شود.
زنبور عسل آن را از روی درختان و گیاهان جمع‌آوری کرده و از آن معمولا برای چسباندن اجزای داخلی کندو به هم استفاده می‌کند. این ماده توسط بعضی از درختان مثل کاج و تبریزی و غیره تراوش می‌شود و زنبورعسل در ساعات اولیه روز، عمدتا صبح‌ها این ماده را به وسیله آرواره‌ها و پاهای خود از درختان جدا می‌کند و به سبد گرده منتقل کرده و به کندو می‌آورد، معمولا زنبورهای کارگر مسن بیشتر بره موم جمع آوری می‌کنند.
در بین نژادهای مختلف زنبورعسل از نظر مقدار جمع‌آوری بره موم اختلاف شدیدی وجود دارد و نژاد قفقازی بیشتر از سایر نژادها بره موم جمع آوری می‌کنند. مقدار بره موم جمع‌آوری شده توسط هر کلنی تا حدودی بستگی به عوامل و شرایط فصلی دارد. معمولا زنبورها در پائیز بره موم بیشتری جمع آوری می‌کنند.
یک کلنی زنبورعسل سالانه به طور متوسط حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم بره‌موم جمع‌آوری می‌کند. بره موم که به نام Propolis یا Beeglue (چسب زنبور) در دنیا معروف می‌باشد، ریشه یونانی داشته و کلمه Propolis از دو جزء Pro به معنای دفاع کردن و Polis به معنای شهر (کندو) تشکیل شده است.
بره موم در برخی از کشورها اسامی تجاری خاص خود را دارد، به عنوان مثال در کشور کانادا و امریکا Probax در ایتالیا Dermitact و در انگلستان به نام Butter cup lozenges معروف می‌باشد.